Vandaag heeft Bedrijvenvereniging De Schoenaker de audit voor het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) Bedrijventerreinen met een positief resultaat afgerond. Daarmee zijn we voor de zesde keer op rij officieel gecertificeerd.
De audit werd uitgevoerd door Robert Snel van Kiwa, met ondersteuning van procesbegeleider Onno Keuker, die het traject op professionele en betrokken wijze heeft begeleid.
Namens het bestuur bedanken wij alle werkgroepleden – bestaande uit ondernemers, gemeente, politie en brandweer – voor hun voortdurende inzet en samenwerking. Dankzij deze gezamenlijke inspanning blijft De Schoenaker een veilig, schoon en prettig bedrijventerrein om te ondernemen.
We kijken alvast vooruit naar de zevende hercertificering, die over drie jaar op de planning staat.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Beuningen;
Gelet op: De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap.
Het vigerende Delegatie- en Mandaatregister, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 is gemandateerd aan de manager van afdeling Beleid en Ontwikkeling.
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van: • Het verzekeren van de veiligheid op de weg; • Het beschermen van de weggebruikers en passagiers; • Het in stand houden van de weg en waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Overwegende dat: Op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994 de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.
Is het gewenst om: Eenrichtingsverkeer in te stellen op het openbaar toegankelijke terrein van het tankstation nabij de t-splitsing Goudwerf – Zilverwerf in Beuningen. Dit met het oog op de verkeersdoorstroming en verkeers- veiligheid.
Motivering Dit tankstation heeft de voertuigcategorie ‘vrachtwagen’ als gebruikers en hoofdzakelijk een lokale functie op het bedrijventerrein Schoenaker. Zowel in de huidige situatie, als in de aankomende periode (in de loop van 2025, wanneer op het bedrijventerrein een nieuw, groot transportbedrijf operationeel is) ontstaan opstoppingen en onveilige verkeerssituaties als de toegang tot het tankstation niet gereguleerd is qua rijrichting. Nabijgelegen inritten langs de drukke weg Goudwerf worden geblokkeerd, wat stremmingen en onveiligheid op de rijbaan oplevert. Het is gewenst om daarom dit eenrichtingsverkeer in te stellen.
Belangenafweging Na overleg met diverse betrokken partijen, waaronder de tankstationhouder/uitbater, is deze verkeersmaatregel als meest wenselijk geacht. Er zijn geen belanghebbenden die onevenredig worden benadeeld door het instellen van het eenrichtingsverkeer. We wegen het belang van een veilig gebruik van de weg en het voorkomen van verdere doorstromingsproblemen op de wegen van groter belang, dan het in stand laten van het huidige regime op deze locatie.
Gehoord Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Dit conform het Aanwijzingsbesluit 24 BABW eenheid Oost-Nederland.
BESLUIT Op grond van voorgaande overwegingen, motivering en belangenafweging besluit het college van burgemeester en wethouders tot: 1. Het instellen van eenrichtingsverkeer op het openbaar toegankelijke terrein van het tankstation nabij de t-splitsing Goudwerf – Zilverwerf in Beuningen. Dit door plaatsing van verkeersborden C2 en C3 uit bijlage I van het RVV 1990; 2. Te bepalen, dat de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen worden uitgevoerd, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende kaart; 3. Te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit andere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, als die met dit besluit in strijd zijn, of hiermee niet in overeenstemming zijn; 4. Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit gebeurt door plaatsing van het besluit in het gemeenteblad.
Met vriendelijke groet, namens burgemeester en wethouders
Björna Peeters Manager Beleid en Ontwikkeling
Voor het bezwaar maken tegen dit besluit, klik hier.
Als bestuur van Bedrijvenvereniging De Schoenaker zijn we bijzonder trots op wat we de laatste jaren hebben gerealiseerd op het bedrijventerrein. Dankzij het KVO-B traject zitten we met enige regelmaat om de tafel met ondernemers, politie, brandweer en gemeente en daardoor zijn de lijntjes kort.
In het kader van schoon, heel en veilig wordt er gelet op het verminderen van zwerfvuil, proberen we zichtlijnen te bevorderen door het groen laag te houden en bomen op te snoeien en staan we in nauw contact met elkaar waar het gaat om inbraak.
Maar.. waar het gaat om veiligheid, zijn wij van mening (en daarnaast veel werknemers die werken op het bedrijventerrein met ons) dat er met enige regelmaat op het terrein aardig wat onveilige situaties plaatsvinden.
Door het gebrek aan voetpaden, lopen mensen op straat, letterlijk langs rijdende vrachtwagens.
Ook wordt er té hard gereden op met name de Goudwerf, de Platinawerf en de IJzerwerf en zijn kruispunten niet overzichtelijk.
Uit een enquête onder werknemers kan worden geconcludeerd dat zowel automobilisten, als fietsers en wandelaars zich allesbehalve veilig voelen.
Natuurlijk worden dit soort zaken besproken tijdens de structurele besprekingen met o.a. en wethouder en bedrijfscontactfunctionaris, waar we ook gehoor hiervoor vinden. Op dit moment wordt er een ontwerpschets gemaakt van een vrij-liggend fietspad aan de Goudwerf. Maar bevorderen we met alleen het vrij-liggende fietspad de veiligheid op het gehele bedrijventerrein?
Om onze zorgen nog eens extra onder de aandacht te brengen, besloten we dinsdagavond een informatiebijeenkomst te organiseren voor de wethouders, gemeenteraadsleden en de commissieleden van de gemeente Beuningen en we waren positief verrast met de opkomst.
Wij denken dat onze presentatie met daarin veel foto’s van de onveilige verkeerssituatie(s) indruk heeft gemaakt en we hopen dat dankzij deze bijeenkomst serieus wordt gekeken naar oplossingen om de veiligheid op het bedrijventerrein te bevorderen.